Voortgang revisie RD 208

De afgelopen dagen is er flink gewerkt aan de RD 208. Als eerste is een overblijfsel uit de jaren ’70 verwijderd; de bevestigingsbeugels van de oude hoofdreservoirleiding. Toen Plan E in de 70’er jaren samen met Plan W o.a. op de lijn Amsterdam-Enschede dienst ging doen had Plan E geen hoofdreservoirleiding en UIC kabel, waardoor de deursluiting van Plan W niet functioneerde. In eerste instantie kregen alleen de RD en A rijtuigen daarom een doorgaande hoofdreservoirleidingen en een UIC kabel. Voor het gemak liep de UIC kabel over het dak, waarbij de leiding met beugels gepopt werd op het dak.

De oude UIC-kabelbeugel gepopt op het dak

Helaas zijn aluminium popnagels gebruikt terwijl beugel en dak van staal zijn, waardoor galvanische corrosie is opgetreden. Afgelopen weekend zijn alle beugels verwijderd en alle hierbij ontstane gaten dichtgelast.

Hier is de beugel verwijderd en zijn de 4 bevestigingsgaten reeds dichtgelast en de lassen vlakgeslepen

Daarnaast is begonnen met het verwijderen van de front- en sluitseinen welke tijdens de ombouw van RD naar ongevallenwagen zijn aangebracht. Een tijdrovens maar precies klusje…

De front- en sluitseinen op de kopwand worden verwijderd

De sluitseinhouder rechts zal tzt ook nog verhuizen naar de oorspronkelijke plek, meer naar binnen en hoger op de kopwand.

De meest actuele zaken zijn overigens op onze Facebook site te vinden, waar wij vrijwel wekelijks foto’s en comments plaatsen.

Mochten mensen nog goede foto’s hebben van de RD rijtuigen in de jaren ’70 en ’80 , vooral van de kopwanden, dak en schorten, wij houden ons van harte aanbevolen!

 

This entry was posted in Materieel, Plan E, Project RD, Werkplaats. Bookmark the permalink.

Comments are closed.