Koppelwagen 40 84 944 1 534-7

Onze koppelwagen werd in 1947 gebouwd als kolenbak van het type GTM bij de Noord-Nederlandse Machinefabriek te Winschoten en kwam in dienst als 63101, datum indienststelling was 21 maart 1947.

De wagen werd in 1968 nog vernummerd tot 21 84 500 1 549-8

Met de daling van het kolenvervoer eind jaren ’60 werden veel kolenbakken terzijde gesteld. De 63101 werd samen met 6 andere GTM wagens verbouwd  tot koppelwagen, waarbij aan een kant het stoot- en trekwerk verwijderd werd en vervangen door een verstelbare Scharfenbergkoppeling. Hiermee konden treinstellen door een locomotief door de wasstraat getrokken worden zonder dat er koppelbomen of andere onhandige hulpmiddelen nodig waren. Bij indienstelling, op 26 juni 1970, kreeg de wagen het nummer 30 84 982 0 504-3 en werd toegewezen aan Den Haag.

De wagens waren dus aangemerkt als terreinwagens. Dit vormde toch een probleem, vooral vanwege veelvuldig transport naar de werkplaats voor onderhoud (treinen werden gewassen met oxaalzuur, een bijtende stof die veel schade gaf) zodat november 1974 de wagen werd omgenummerd  naar 30 84 944 1 534-9

Rond 1985 volgde nogmaals een vernummering, nu naar 40 84 944 1 534-7. De wagen werd uiteindelijk in 2004 uit dienst genomen en aan de toenmalige HIJSM overgedragen.

De koppelwagen in 2010 na aankomst bij de SHD

De SHD heeft de koppelwagen in 2010 verworven en na uitgebreide inventarisatie is in maart 2012 begonnen met een volledige revisie. De wagen is van z’n assen gelicht en het gedemonteerde frame is gestraald en gecoat. De veerpakketten zijn apart gereinigd en gecoat waarna in juni het frame weer op het onderstel is geplaatst.

Terugplaatsen van het frame op de assen

De grootste wijzigingen zijn gedaan in het luchtsysteem. De oude wagen had aan de bufferzijde slechts een treinleidingslang, welke vertakte naar de Scharfenberg voor zowel treinleiding als (met een terugslagklep) hoofdreservoir. Er is nu aan de bufferzijde zowel een treinleiding- als hoofdreservoirslang en aan de Scharfenbergzijde is bovendien een treinleiding-aansluiting gemaakt om eventueel een slang door een te slepen stel te kunnen voeren. De kranen zijn allemaal vervangen door moderne Ackermann-typen.

Treinleiding en hoofdreservoir aan de bufferzijde

Verdere verrichte werkzaamheden :

  • de oude houten vloer is vervolgens vervangen door een onderhoudsvrije Stabag vloer
  • de automatische koppeling is volledig gereviseerd evenals het dempersysteem

De wagen is thans vrijwel gereed, opschriften zijn nog niet klaar en er moeten nog wat gele accenten worden aangebracht voor betere zichtbaarheid. Als laatste krijgt de automatische koppeling nog een beschermhoes zodat het mechaniek minder te lijden zal hebben van de weersinvloeden.

Comments are closed.