Plan E rijtuigen

In de jaren ’50 wilde NS zo snel mogelijk behalve van de stoomlokomotieven ook van de sterk verouderde houten rijtuigen af. Na de eerdere bestelling van 70 rijtuigen type Plan D (welke geschikt waren voor de internationale dienst) bestelde men in 1954 bij Werkspoor en Beijes 196 rijtuigen voor de binnenlandse dienst, als volgt verdeeld

  • 10 postrijtuigen P7921-P7930 (de P7931-P7943 werden besteld als Plan L), allen gebouwd door Werkspoor in 1955
  • 46 2e klas rijtuigen B6501-B6546, allen gebouwd door Beijnes in 1955-1956
  • 114 3e klas rijtuigen C6601-C6714, allen gebouwd door Werkspoor in 1954-1956
  • 26 3e klas restauratierijtuigen CKD6901-CDK6926, allen gebouwd door Beijnes in 1954-1956

De rijtuigen waren deels afgeleid van het op dat moment in aanbouw zijnde Materieel ’54

Tweede klasse plan E rijtuig voor de trekduw-dienst in de werkplaats Zwolle

De rijtuigen werden allen in 1956 door het vervallen van de toenmalige eerste klas opgewaardeerd. B werd A, C werd B en CDK werd BDK. Van 1960-1962 liep een grote verbouwing waarbij de restauratiewagens werden aangepast; de gesloten coupes maakten plaats voor een grote afdeling met 22 zitplaatsen en de keuken werd uitgebreid en verbeterd. Vanaf dat moment werden de BDK rijtuigen RD rijtuigen.

Alle overige rijtuigen krijgen in 1969 een UIC nummer. Vanaf 1970 wordt een grote groep B-rijtuigen aangepast voor de trek-duw dieselstammen. Ze krijgen doorgaande stuurstroomkabels, er komt een extra hoogspanningskabel voor de retourstroom naar de energiewagen om in de winter de wagens toch elektrisch te kunnen verwarmen en 11 van de 43 wagens worden AB rijtuigen, waarbij een eindcoupe wordt omgebouwd van 16 plaatsen tweede klas naar 12 plaatsen eerste klas. Deze trek-duw stammen doen dienst tot 1987, hoewel diverse rijtuigen al eerder terug komen in de normale dienst.

Uiteindelijk gaat Plan E tussen 1985 en 1988 buiten dienst. Na een kleine opleving tijdens NS 150, waar 6 rijtuigen tot ‘historische’ stam worden omgeschilderd gaat vrijwel de hele serie naar de sloper. Vier RD’s worden nog omgebouwd tot fietsenrijtuig (Df), twee RD’s worden omgebouwd tot ongevallenwagen en een tweede klas rijtuig gaat als begeleidingsrijtuig verder in de meettrein van de afdeling Mw en is onder andere gebruikt bij afnameritten van de 6400 serie.

Uiteindelijk blijven er 8 rijtuigen bewaard, 3 stuks tweede klas en 5 RD’s, helaas is er geen eerste klas rijtuig bewaard gebleven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *