Locomotor 243

Locomotor 243 werd in 1935 gebouwd door Werkspoor in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen. Bij aflevering is de lok van een Stork-Ganz GT 4*150 dieselmotor uitgerust. Deze is gekoppeld aan een Heemaf tractie installatie voor een diesel-elektrische overbrenging.

Na de oorlog wordt de dieselmotor vervangen door een 3-cilinder Stork-Ricardo R153 dieselmotor. Bij de verbouwing wordt de koeling aangepast, in plaats van water wordt bij de locomotor de eigen diesel gebruikt voor koeling van het motorblok.

kleppendeksel 1

kleppendeksel 1

De locomotoren worden uiteindelijk aan het eind van de 20ste eeuw afgevoerd, vooral bij gebrek aan een goede rem, detectieproblemen op de vrije baan en ontbreken van diverse beveiligingen. De 243 heeft als laatste standplaats de Bokkeduinen te Amersfoort, waarna de sik door de SHD kan worden overgenomen. De machine wordt ingezet voor divers rangeerwerk op het eigen terrein.

Afb027

Afb027

Tussen juni 2012 en maart 2012 is een grote revisie uitgevoerd waarbij alle pakkingen vervangen zijn, de verstuivers opnieuw zijn afgesteld en de machine geheel opnieuw geschilderd is. Hierbij is bovendien de schoorsteen vernieuwd, de verlichting gewijzigd en een 2-tonige tyfoon aangebracht. De 243 is sindsdien weer dienstvaardig en in gebruik als vaste rangeerlok te Amersfoort.

2 Responses to Locomotor 243

  1. Wiel Ackermans says:

    Ik ben Machinist bij de ZLSM en heb al een aantal keren gepiloteerd op jullie 2205 als jullie te gast waren.
    Bij de ZLSM hebben we “SIK” 248 in dienst.
    Momenteel werken we aan een goede onderhoudsbeurt voor deze loc.
    Er ontbreken ons een aantal technische afstelgegevens voor de stork ricard R153 motor.
    Specifiek de verstuiverdruk en klepspeling.
    Hebben jullie hier gegevens over ? zo mogelijk kopie van de publicatie ?

    • Jan-Albert van Ree says:

      Goedenavond Wiel,
      Heb goede herinneringen aan onze uitjes bij jullie 🙂
      Zal je even via directe email wat gegevens toezenden.
      Met vriendelijke groet,
      Jan-Albert van Ree

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *