Plan U treinstel 151

Treinstel 151 wordt in november 1963 als voorlaatste stel Plan U geleverd aan de Nederlandse Spoorwegen. Het stel werd net als de 150 en 152 met licht gewijzigde zijwandindeling van de mBDk gebouwd om zo een betere luchtstroming in de machinekamer te kunnen realiseren.

Het stel krijgt in februari 1969 de gele huisstijlkleur en kort daarop in 1972 de nieuwe zwenk-zwaai-deuren. Eind jaren ’70 wordt bij de revisie de oorspronkelijke dieselmotor vervangen.  In 1982 vindt er na een ernstig ongeluk met stel 125 een bakwisseling plaats, waardoor de 151 een tijdje met de mBDk van de 125 rijd (met dus meerdere patrijspoortjes aan beide zijden)

Medio 2002 ondergaat het stel een tweede grote revisie, waarbij de dieselmotor opnieuw wordt vervangen en het interieur wordt vernieuwd. De omvormer van laagspanningsvoorziening wordt vervangen door een aggregaat in de voormalige bagageruimte.

Na de revisie doet het stel tot eind 2003 dienst (voornamelijk in de 9100-serie Zwolle-Groningen) om vervolgens terzijde te gaan in afwachting van sloop. Als een Slowaakse spoorwegmaatschappij interesse toont in de Plan U stellen word de 151 gereserveerd maar de verkoop gaat uiteindelijk niet door. Toch blijft de 151 bewaard en wordt zelfs droog opgeslagen in de NedTrain loods te Amersfoort.

Uiteindelijk, na een nieuwe verkoop van meerdere Plan U’s aan een Roemeense partij, wordt de 151 alsnog geruild voor de Plan U 113. Hiermee heeft de SHD thans 2 identieke Plan U’s in haar collectie.

Comments are closed.